Competențele informatice, absolut necesare în societatea actuală
Românii sunt mult sub media europeană în ceea ce privește competențele digitale de bază (20 față de 59%), utilizarea platformelor de e-guvernare (5,7 față de 33%) sau a formularelor online pre-completate (6,6 față de 45%).
Pentru a veni în ajutor, Comisia Europeană a adoptat o strategie privind piața unică digitală. Ea cuprinde 16 acțiuni specifice, grupate în 3 piloni, care urmează să fie întreprinse până la sfârșitul anului 2016.
Cei trei piloni de bază sunt:
(1) un acces mai bun al consumatorilor și al întreprinderilor la bunuri și servicii digitale în întreaga Europă;
(2) crearea condițiilor adecvate și de concurență echitabile pentru dezvoltarea rețelelor digitale și a serviciilor inovatoare;
(3) valorificarea la maximum a potențialului de creștere al economiei digitale.
În România, doar 48% dintre consumatori folosesc internetul (comparativ cu o medie europeană de 75%) și doar 17% dintre ei cumpără bunuri și servicii online (față de 63%, media europeană). În același timp, 23% dintre români (19%, media UE) își manifestă interesul de a vizualiza conținut online din alte țări, iar 35% dintre ei (27%, media UE) ar dori să poată urmări conținutul disponibil online în propria țară și când călătoresc în interiorul Uniunii Europene.
Românii sunt în principal preocupați de securitatea plăților online (36%), preferă tranzacțiile în persoană (35%) și au temeri privind utilizarea datelor proprii de către terți (28%). Aceste preocupări sunt pe primele locuri și pentru europeni , însă clasate diferit, pe primul loc fiind temerile privind posibila utilizare a datelor personale de terțe părți (43%), urmate de preocupările privind securitatea plăților online (42%) și de preferința de a face tranzacțiile în persoană (26%).